Scumpiri pentru mașinile de import din SUA
Prețurile automobilelor de import din SUA, provenite din Canada, Coreea de Sud și Mexic, vor crește cu 25% din cauza introducerii tarifelor vamale. Această situație va afecta semnificativ piața auto americană, unde aproximativ 40% din vehicule sunt importate.
Printre cele mai vândute modele de import se numără Chevrolet Trax, care este fabricat în Coreea de Sud și reprezintă 12% din vânzările Chevrolet pe piața americană, cu peste 200.000 de unități vândute. Alte modele importante sunt SUV-urile Equinox și Trailblazer, cu vânzări de 188.200, respectiv 104.400 de unități.
General Motors, care are trei dintre cele mai populare modele de import, va fi printre companiile cele mai afectate de aceste scumpiri. De asemenea, mutarea producției în SUA este imposibilă pe termen scurt, iar costurile de producție vor fi mai mari din cauza forței de muncă și a furnizorilor.
Scumpirea Mașinilor de Import din SUA
Recent, au fost anunțate majorări de preț cu 25% pentru două dintre cele mai populare modele ale mărcii Toyota, care continuă să conducă vânzările în SUA. În 2024, SUV-ul RAV4 a fost cel mai bine vândut model, având 266.100 de unități comercializate, depășind chiar și Ford F-150. Ponderea acestuia în totalul vânzărilor Toyota în SUA a fost de 13%. De asemenea, modelul Tacoma, produs în Mexic, a vândut 192.800 de unități, contribuind la 23% din vânzările Toyota pe piața americană.
În contextul majorării prețurilor, grupul sud-coreean Hyundai – Kia a raportat o expunere de 43% din vânzările grupului în SUA, cu modele precum Hyundai Palisade, Hyundai Elantra și Kia Forte incluse în Top 20. Subaru și Nissan au, de asemenea, o pondere semnificativă pe piață, cu 26% și, respectiv, 18% din vânzările lor provenind din modelele importate.
De asemenea, Ford importă modelele Maverick și Bronco din Mexic, care reprezintă 13% din vânzările sale locale, în timp ce pickup-ul Ram 2500 are o cotă de 28%. SUV-ul VW Tiguan, aproape de 100.000 de unități vândute în 2024, constituie un sfert din vânzările mărcii germane în SUA.
Analiza realizată de Felipe Munoz evidențiază vulnerabilitatea companiilor auto americane, cum ar fi General Motors și Ford, care au o expunere mare pe piața din SUA. GM vinde 54% din totalul vânzărilor în această țară, iar Ford 46%. Subaru se află în cea mai riscantă situație, cu 71% din vânzări provenind de la clienții americani. Această creștere a prețurilor ar putea genera un efect de domino, punând industria auto din SUA la grea încercare pe măsură ce situația evoluează.