Interesul companiilor chineze pentru uzinele Volkswagen
Oficialii și producătorii auto din China manifestă un interes crescut pentru uzinele Volkswagen din Germania, care sunt programate pentru închidere. O sursă apropiată guvernului chinez a declarat pentru agenția Reuters că achiziția acestor fabrici ar permite Chinei să-și consolideze influența în industria auto germană, recunoscută pentru mărci de prestigiu.
Companiile chineze au efectuat anterior investiții în diverse sectoare din Germania, inclusiv telecomunicații și robotică, însă nu au deschis încă o fabrică tradițională de automobile. De asemenea, este posibil ca oferte să vină din partea companiilor private, întreprinderilor de stat sau a societăților mixte, dar autoritățile chineze își rezervă dreptul de a aproba astfel de investiții.
Deciziile de investiție vor depinde, în parte, de orientarea noului guvern german față de China, în urma alegerilor din februarie. De-a lungul anilor, relațiile economice dintre cele două țări s-au întărit, dar recent s-au răcit, în special datorită eforturilor Germaniei de a reduce dependența de China.
Volkswagen, cel mai mare producător de automobile din Europa, a anunțat că explorează alternative pentru uzinele din Dresda și Osnabrueck, în cadrul unei campanii de reducere a costurilor. Fabrica din Dresda, care produce modelul electric ID.3, va închide producția în 2025, iar uzina din Osnabrueck, ce produce modelul T-Roc Cabrio, va închide în 2027. Există posibilitatea ca Volkswagen să vândă fabrica din Osnabrueck unui cumpărător chinez.
„Ne-am angajat să găsim o utilizare continuă pentru amplasament. Scopul trebuie să fie o soluție viabilă care să ia în considerare interesele tuturor părților implicate,” a declarat o persoană familiarizată cu gândirea companiei.
Interesul companiilor chineze pentru uzinele Volkswagen
Companiile chineze manifestă un interes crescut pentru preluarea uzinelor pe care Volkswagen intenționează să le închidă. Conform unor surse, investitorii din China consideră sectorul auto din Germania drept o oportunitate strategică importantă pe termen lung.
Un purtător de cuvânt al Ministerului chinez de Externe a subliniat că firmele chineze care doresc să investească în Germania ar trebui să beneficieze de un mediu de afaceri echitabil și nediscriminatoriu. Această deschidere este parte dintr-o serie de măsuri menite să faciliteze noi oportunități de afaceri pentru companiile străine în China.
De asemenea, s-a menționat că vânzarea uzinelor ar putea fi o opțiune mai favorabilă financiar pentru Volkswagen decât închiderea acestora. Un expert din domeniu a estimat că fiecare uzină ar putea fi vândută pentru sume între 100 de milioane de euro și 300 de milioane de euro.
Firmele chineze sunt conștiente de posibilele reacții ale sindicatelor germane, care solicită garanții referitoare la locurile de muncă. Totuși, un reprezentant sindical a declarat că lucrătorii ar fi dispuși să colaboreze cu parteneri din China, cu condiția ca produsele să fie realizate sub sigla Volkswagen și conform standardelor acestora.
În contextul explorării unor noi locații pentru fabrici în Europa, producătorii chinezi de vehicule electrice caută să evite tarifele impuse de Comisia Europeană. Aceștia au început să investească în țări cu costuri mai reduse și cu sindicate mai slabe, precum Ungaria și Turcia.
Interesul companiilor chineze pentru uzinele Volkswagen
Investitorii din China au manifestat un interes crescut pentru preluarea uzinelor pe care Volkswagen intenționează să le închidă. Conform unei surse familiare cu aceste discuții, companiile chineze au analizat deja uzinele din Europa de Vest, inclusiv fabrica Ford din Saarlouis, Germania, și uzina Audi a Volkswagen din Bruxelles.
Un alt exemplu este Leapmotor, care consideră utilizarea unei fabrici din Germania pentru producția de vehicule electrice. De asemenea, Chery a anunțat că examinează diverse opțiuni pentru producția în Europa și se așteaptă să ia o decizie în acest an. BYD, pe de altă parte, a declarat că are obiective pe termen lung în Europa, care sunt în mare parte independente de politica națională pe termen scurt.