Companiile maritime vestice și flota din umbră a Rusiei
Peste 200 de foste petroliere occidentale au fost integrate în așa-numita „flotă din umbră” a Rusiei, permițând Moscovei să eludeze sancțiunile economice internaționale. Potrivit unei anchete internaționale, proprietarii acestor nave au câștigat miliarde de euro din vânzări, iar 230 din cele peste 650 de nave deținute de armatori americani și europeni au fost vândute flotei rusești, ceea ce reprezintă aproape o treime din totalul navele asociate cu aceasta.
Vânzările au avut loc după începutul războiului din Ucraina, când prețurile la petrolierele uzate au crescut semnificativ. În perioada 2022-2024, 11 petroliere din flota comercială germană au fost vândute flotei ruse din umbră, generând aproximativ 200 de milioane de euro pentru armatorii și proprietarii germani. În total, companiile maritime occidentale au obținut aproximativ șase miliarde de euro din aceste tranzacții.
În acest context, experții și autoritățile au început să considere petrolierele ca un risc de securitate, având în vedere incidentele recente, inclusiv avarierea deliberată a cablului submarin Estlink 2. Ministrul german de externe, Annalena Baerbock, a subliniat că utilizarea unei flote de petroliere vechi permite nu doar eludarea sancțiunilor, ci și afectează turismul în Marea Baltică.
Deși vânzarea acestor petroliere nu este ilegală, cererea crescută pentru nave vechi a revitalizat piața, iar specialiștii estimează că vânzătorii erau conștienți de destinația finală a navelor. Această situație subliniază complexitatea și implicațiile economice ale flotei ruse din umbră.
Companiile Maritime Vestice și Flota din Umbră a Rusiei
Un raport recent evidențiază implicarea companiilor maritime din Occident în formarea „flotei din umbră” a Rusiei, subliniind că o treime dintre petrolierele-fantomă provin din acest sector. Cercetările au arătat că navele operate de compania Schulte și Chemikalien Seetransporte GmbH din Hamburg, precum și de Salamon AG din Dortmund, au fost incluse în această flota clandestină.
De exemplu, petrolierul „Cup”, aparținând Salamon AG, a fost vândut unei companii turcești în aprilie 2022, iar în iunie același an, grupul Schulte a vândut petrolierul „Angelica Schulte” unei firme din Hong Kong. La doi ani și jumătate după aceste tranzacții, ambele nave au fost sancționate de SUA pentru legăturile lor cu flota rusă din umbră.
Companiile maritime implicate susțin că vânzările au fost inițiate înainte de conflictul din Ucraina și că nu au fost descoperite nereguli în timpul inspecțiilor efectuate de cumpărători. În plus, Salamon AG a precizat că a vândut navele unor firme grecești, nu turcești. De asemenea, Chemikalien Seetransport GmbH, parte a grupului Krämer din Hamburg, a văzut cinci dintre navele sale ajungând în flota rusă din umbră, patru dintre acestea fiind achiziționate după începerea războiului.
Printre aceste nave se numără „Chemtrans Carolina”, care a fost obținută de flota Krämer în octombrie 2022 și ulterior vândută unei companii chineze. Aceasta din urmă a fost fondată cu doar două luni înainte de achiziție și, până în prezent, deține doar fosta navă Krämer, acum denumită „Sino Prosperity”, care navighează în principal către porturile rusești.
Experții de la Lloyds List Intelligence au semnalat că aceste tranzacții ridică îngrijorări cu privire la posibila integrare a navelor în flota clandestină rusă. Asociația armatorilor germani (VDR) a comentat că această situație este alarmantă, subliniind necesitatea ca vânzările de nave să fie gestionate cu responsabilitate, în special în contextul tensiunilor geopolitice actuale.
Flota din umbră a Rusiei și implicarea companiilor maritime vestice
Companiile maritime din Occident contribuie la menținerea „flotei din umbră” a Rusiei, cu o treime dintre petrolierele-fantomă provenind din această regiune. Reglementările Uniunii Europene, în ciuda interdicțiilor, sunt adesea considerate vagi, ceea ce facilitează vânzările de nave către țări terțe, inclusiv Rusia.
În prezent, flota comercială germană include 89 de petroliere cu o vechime de 15 ani sau mai mult, conform datelor Institutului de Economie și Logistică Națională (ISL). Deși există o cerință de raportare pentru vânzarea de nave-cisternă către țări terțe începând din decembrie 2023, regimul de sancțiuni împotriva Rusiei rămâne în continuare supus unor revizuiri constante, ceea ce poate duce la o aplicare ineficientă a interdicțiilor.
Surse guvernamentale sugerează că sancțiunile sunt ajustate regulat, iar în prezent se analizează sancționarea unor petroliere suplimentare. Această situație evidențiază dificultățile în implementarea și respectarea reglementărilor internaționale în contextul comerțului cu Rusia.