Ministrul Educaţiei din R. Moldova susţine studierea „Istoriei românilor” în şcoli
Ministrul Educaţiei din Republica Moldova, Dan Perciun, a declarat că şcolile vor continua să predea materia „Istoria românilor”, subliniind importanţa studierii acestei discipline după o lungă perioadă de rusificare. El consideră că „după 150 de ani de rusificare, putem şi trebuie să studiem istoria românilor în şcolile noastre”.
Această afirmaţie a fost făcută în contextul unei controverse generate de un manual de istorie, criticat de partidele de opoziţie pro-ruse şi de comunitatea evreiască din Moldova. Oponenţii susţin că manualul exagera legăturile Moldovei cu România și justifică acțiunile liderului român pro-nazist din timpul războiului, Ion Antonescu.
Perciun a menţionat că nu se simte obligat să urmeze recomandarea Consiliului pentru prevenirea discriminării, care propunea schimbarea titlului disciplinei cu o formulare mai neutră, ce ar reflecta diversitatea etnică a Moldovei. Potrivit datelor oficiale, 77,2% din populaţia Moldovei se declară de etnie moldoveană, iar 7,9% de etnie română, deşi distincţia între cele două este adesea neclară, având în vedere că ambele comunităţi folosesc limba română.
Dezbaterile pe marginea noului manual, intitulat „Istoria românilor şi universală”, destinat clasei a XII-a, au stârnit reacţii din partea educaţilor, istoricilor şi grupurilor din societatea civilă, iar Ministerul Educaţiei va analiza concluziile discuţiilor pentru a decide soarta manualului în sistemul şcolar.