Declarații ale Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților privind situația de la Biserica „Sfânta Treime”
Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților a anunțat că preotul Viorel Sidoriuc, de la Biserica „Sfânta Treime” din Suceava, a fost caterisit pentru afilierea lăcașului de cult la o autointitulată mitropolie din Muntenegru. În comunicatul oficial, se subliniază că participarea credincioșilor la slujbele oficiate de acesta constituie o formă de „complicitate la o ilegalitate administrativ-bisericească”.
Contextul afiliatiei necanonice
Arhiepiscopia a explicat că aderarea preotului Sidoriuc la o entitate religioasă necanonică și nerecunoscută oficial este o situație gravă. Participarea la slujbe conduse de preoți sau episcopi caterisiți este considerată un act de complicitate la o practică necanonică, încălcând astfel normele bisericești. De asemenea, este menționat că parohia a fost afiliată ilegal și imoral la o fracțiune schismatică, denumită Vicariatul Mitropoliei Ortodoxe Muntenegru din România.
Valabilitatea slujbelor oficiate de preoți caterisiți
Conform Arhiepiscopiei, slujbele oficiate de preoți sau episcopi care au fost excluși din rândurile Bisericii nu beneficiază de binecuvântarea acesteia. Astfel, aceste slujbe sunt considerate nule și nu au valoare duhovnicească, nefiind în măsură să aducă un folos sufletesc credincioșilor.
Detalii despre mitropolia autointitulată
Formațiunea religioasă menționată, condusă de Boris Bojović, nu are hirotonie canonică și a fost separată de Biserica Ortodoxă a Serbiei în 2018. Aceasta nu beneficiază de recunoaștere din partea niciunei Biserici Ortodoxe, iar titulatura sa de „Biserica Ortodoxă Muntenegreană” este considerată abuzivă.
Recunoașterea oficială a Bisericii Ortodoxe din Muntenegru
În Muntenegru, singura Biserică recunoscută oficial este Biserica Ortodoxă, condusă de Mitropolitul Joanikije II. Arhiepiscopia Sucevei subliniază că Mitropolia Ortodoxă Muntenegrene nu are recunoaștere din partea statului, conform unei hotărâri recente a Ministerului de Justiție din Muntenegru, care a stabilit că Mitropolitul Boris Bojović nu poate reprezenta această structură.
Critici la adresa Mitropolitului Boris Bojović
Arhiepiscopia Sucevei consideră că Boris Bojović este responsabil pentru schisma și ilegalitățile din Biserică, încercând să racoleze adepți și preoți caterisiți din alte Biserici pentru abateri disciplinare grave. Această situație a generat nemulțumire în rândul credincioșilor, care se simt afectați de aceste evoluții.
Nemulțumiri în rândul credincioșilor din Suceava
Arhiepiscopia Sucevei a declarat că există credincioși care, de-a lungul timpului, au contribuit cu diverse sume de bani la construirea bisericii „Sfânta Treime” din Suceava. Aceștia, „în semn de recunoștință”, au primit Certificate de Ctitor, dar se arată nemulțumiți de situația actuală.
„Un număr semnificativ de astfel de certificate au ajuns și în posesia noastră. Credincioșii și-au exprimat nemulțumirea, subliniind că au contribuit la construcția bisericii «Sfânta Treime» a Parohiei «Sfânta Treime» din cadrul Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, nu pentru o biserică privată a fostului preot paroh, Sidoriuc Viorel Ionel. Îndemnăm pe toți cei care au primit aceste Certificate de Ctitori să ne trimită copii ale acestora, fără a se teme de presiuni, la adresa [email protected]”, se arată în comunicatul oficial.
Scandalul bisericesc din Suceava
Un scandal semnificativ a zguduit comunitatea din Suceava, după ce un preot ortodox a transferat atât biserica „Sfânta Treime” din centrul orașului, cât și terenul pe care aceasta este construită, pe numele său. Ulterior, acesta a decis să se alăture Mitropoliei Ortodoxe din Muntenegru.
Conflictul a început când preotul Viorel Sidoriuc a transferat lăcașul de cult la o biserică din afara țării, inițiind astfel un proces gradual. El a trecut terenul și biserica în proprietatea sa, apoi s-a auto-exclus din Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților. Vineri, după liturghie, și-a informat credincioșii despre această decizie.
Preotul a explicat că a fost presat de reprezentanții Arhiepiscopiei Sucevei să transfere terenul și biserica în proprietatea parohiei, în condițiile în care terenul a fost deținut de tatăl său, iar biserica a fost construită din fonduri proprii de către acesta.